Dwa słowa na dziś – gattara i culaccino!

Uwielbiam ciekawostki językowe. Mogą być na temat jakiegokolwiek języka a ja już klikam i doczytuję, o co w tym wszystkim chodzi.

Ostatnio wpadłam na ciekawy link, pełen absurdalnych i nieprzetłumaczalnych słów, z towarzyszącymi im rysunkami, świetna sprawa!

http://100daysproject.co.nz/project/2013/116

Dla Was wybrałam dwa słowa włoskie, bo przecież te właśnie nas najbardziej interesują.

 

GATTARA – (od gatto – kot) czyli można by rzecz po polsku KOCIARA (?). W języku włoskim określa starszą panią, która żyje otoczona swoimi kotami lub po prostu dokarmia bezdomne koty. Jest to termin zdecydowanie pejoratywny.

www.dailybest.it2

 

I drugie słowo, czyli CULACCINO, którym można określać kromkę (w wielkopolskim) czy piętkę chleba jak również końcówkę kiełbaski, czyli coś o kształcie okręgu. A, co ciekawe, trzecim znaczeniem jest ŚLAD ZOSTAWIONY NA OBRUSIE/STOLE PO SZKLANCE/KIELISZKU (!). Czy ktoś ma pomysł, jak określić to jednym zgrabnym polskim wyrazem? 🙂

www.dailybest.it1

 

P.S. Na liście słówek nieprzetłumaczalnych znalazł się nawet (podobno) przykład polski.

Może to moja ignorancja, ale czy takie słowo istnieje? I czy jego ilustracja jest trafna?

Radioukacz

4 thoughts on “Dwa słowa na dziś – gattara i culaccino!

  1. Albo moje kształcenie filologiczne było pomyłką, albo podczas wykładów i ćwiczeń z kultury języka polskiego spałam… takiego słowa nie ma! 🙂 i dam sobie rękę uciąć… no dobrze – może palec. Mały 🙂

  2. Pierwszy raz słyszę to słowo `culaccino’ (jestem Włochem), przynajmniej w tym znaczeniu, może to jakieś regionalizmem. Dosłownie znaczenie to `zły tyłeczek’ 🙂

Skomentuj

