Mammone z wyboru czy z konieczności?

Z pewnością wszyscy słyszeliśmy nieraz o tym, że Włochów nazywa się mammoni, czyli delikatnie mówiąc ‘synkowie mamusi’. Mammone to ktoś uzależniony od swojej mamy, kompletnie jej podporządkowany i w nią zapatrzony.

babboinprova.wordpress.com

Przypomina mi się historia mojej koleżanki, która miała chłopaka – Włocha z południa, ale mieszkającego tu w Mediolanie (gdzie pracował), do którego co dwa tygodnie przyjeżdżała mama z zapasami jedzenia i by mu wysprzątać mieszkanie, a gdy moja znajoma chciała zatrzymać się na nocleg u swojego chłopaka, ten najpierw dzwonił do mamy zapytać, czy może.

Drugi obrazek to już scena z mojego życia. Jednym z moich uczniów jest wykładowcą na politechnice (lat ok. 35), a lekcje odbywają się zawsze u jego mamy. Mama ma bardzo otwartą i towarzyską, ale i silną osobowość. Jednego razu, gdy M. szykował się do lekcji i siedział już ze mną przy stole, wkroczyła do salonu z dzbankiem herbaty i słodyczami i powiedziała: Misia, a nie znasz jakiejś miłej dziewczyny dla mojego M.? Tak bym już chciała, żeby sobie kogoś znalazł. Nie masz jakiejś miłej koleżanki, z którą można by go umówić?

Mój uczeń, dodajmy, był cały czas obecny przy rozmowie, z czerwoną twarzą, ale nie skierował ani jednego słowa do swojej mamy. Najgłupiej poczułam się chyba ja.

Z pewnością stereotyp silnej mamy znajduje potwierdzenie w rzeczywistości…

Z drugiej strony, zostawić rodziców, uniezależnić się i pójść na swoje nie jest takie wcale łatwe.

Przy obecnym koszmarnym kryzysie na rynku pracy (gdzie naprawdę świetnie wykształceni Włosi, biegle mówiący językami, jeśli dobrze pójdzie, mogą liczyć na płatny staż za ok. 400-500 euro) i wysokich cenach za wynajem (pokój pojedynczy w Mediolanie – ok. 500 euro na miesiąc) trudno sobie wyobrazić mieszkanie samemu, no chyba że o chlebie i wodzie (?!).

 

Czy bycie mammone jest zatem wygodnym stylem życia, warunkowaniem przez zbyt opiekuńcze mamy, czy potrzebą chwili? Czy może wszystkim po trochu?

Skomentuj

